sábado, 27 de noviembre de 2010

23 de novembre: exposicions sobre el treball del currículum i les TIC

Avui hem començat les exposicions del treball sobre “El currículum i les TIC”. Aquestes exposicions ens permeten compartir el nou coneixement, fer una posta en comú, resoldre dubtes entre nosaltres o , fins i tot, compartir experiències i suggeriments.

Les primeres en exposar ha estat el meu grup, hem parlat de l’ “Ús didàctic dels blocs”. Cal dir que de les pràctiques que hem presentat (com penjar al bloc i la utilitat de les imatges, els vídeos i les gravacions en aquest) la majoria de nosaltres les coneixíem però, el que més hem volgut destacar ha estat la importància del bloc per la comunicació entre escola i família.

Seguidament, ens han presentat la Pissarra Digital Interactiva, una nova eina dintre de les escoles que poc a poc s’està introduint. Hem pogut veure com aquesta permet desenvolupar l’atenció i els sentits. A més a més, es pot dir que és un recurs didàctic més que ens permet treballar quasi tots els continguts del currículum, oferint un ventall de possibilitats per treballar aquests. Concretament es pot dir que és una eina que permet: explorar els instruments (llapis, ratolí, possibilitats sonores,...), potencia la curiositat, la creació, l’interès; i a més a més, obre les portes al descobriment de nous editors gràfics multimèdia. És important afegir que tot i que el mestre prengui un paper actiu i els nens un més passiu, els protagonistes en tot moment són ells. La pissarra digital ajuda treballar els números, les lletres, explorar l’entorn, treballar les imatges,... tant és així que permet: treballar els contes, els quals són molt importants per potenciar la imaginació (a més d’ajudar al coneixement de l’escriptura i l’ús del ratolí o del moviment amb la mà); conèixer l’entorn, permet adquirir nou coneixement i vocabulari (com per exemple quan es treballa “la casa”, es pot utilitzar per conèixer l’espai, els elements, etc.); d’altra banda permet treballar les imatges (utilitzades com a recurs per a les endevinalles); els nombres i les lletres; i els sons (per potenciar la memòria visual i auditiva.

D’altra banda, en Joan Anton ens ha explicat que a moltes escoles s’estan començant a posar a l’ordre del dia aquestes pissarres digitals, les quals costen prou diners i, per tant, aquests diners fan que s’hagin de substituir d’altres coses com la formació dels professors envers la tecnologia. Ens ha plantejat que a què li podem donar més “valor”, estar formats dintre del món de les tecnologies o bé tenir a cada aula una pissarra digital? És ben cert que els pares, a l’hora d’escollir una escola, donen molta importància (cada cop més) que els seus fills tinguin a l’aula tot tipus de tecnologia. Personalment considero que les TIC a l’aula són cada cop més necessària, ja que la societat així o “imposa” però, no podem oblidar que és un recurs més que no ha de permetre les limitacions en d’altres aspectes. Com a futura professora considero que la pissarra digital pot ser un recurs molt interessant que, realment, la utilitzaria en moments concrets, no ha de marcar una limitació pel fet de tenir o no tenir-ne una.

Aquesta web http://www.reporteducacio.cat/?p=1074, ofereix un conjunt d’arxius per treballar amb la pissarra digital continguts com: la granja, les fulles i la tardor, l’Aquàrium, etc.

Finalment, la darrera exposició ha estat sobre “Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma”, ens han ofert un conjunt d’aplicacions per treballar el dibuix amb les tecnologies: el dibuix artístic (http://www.xtec.net/formaciotic/dvdformacio/eines/tuxpaint.htm), el dibuix amb simetries (http://xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/eines/calidoscopi.htm), el dibuix amb l’ús de les plantilles i el dibuix amb un projecte de centre. O bé d’altres dirigides a la discriminació auditiva. Aquestes aplicacions es poden trobar als webs següents:

A continuació deixo proposa un web que ofereix un gran ventall de materials i maneres de treballar a l’aula amb les TIC i l’Educació Infantil: http://www.xtec.net/formaciotic/dvdformacio/index.htm

Finalment, després de la sessió d’avui, he pogut veure molts dels recursos que ofereixen les TIC, els quals es poden portar a l’aula per treballar molts aspectes del currículum. Ja que permeten que els alumnes es mantinguin motivats per treballar d’una manera prou diferent i interactiva però, en el moment que els alumnes treballin amb les tecnologies d’una manera diària i no sigui una novetat, de quina manera s’haurà de treballar per seguir mantenint aquesta motivació?

Per acabar, deixo un vídeo que permet veure un dels usos de la Pissarra Digital Interactiva a una aula d’Educació Infantil:


No hay comentarios:

Publicar un comentario